نمایش از 21 فروردين 1392 بازدید: 25839

بسمه تعالی

گزارش برنامه صعود به قلعه دختر آهار

مقدمه :

در شمال شرقی تهران کوه قلعه دختر بارتفاع 3227 متر از سطح دریا در روستای آهار قرار دارد. بر فراز این کوه خرابه ای از دوران ساسانیان

وجود دارد که  به قصر دخترک معروف است. از این بنای باستانی که در روزگاران کهن به عنوان آتشکده مورد استفاده قرار میگرفت، بجزچند دیوار پهن

و طاق گهواره ای شکل چیزی بر جای نمانده است. در منابع تاریخی به نام معبد قصران، در بین اهالی آتشگاه یا ادران و در زبان مردم شهرستانک و

لورا و کسیل بنام قزل ماما و قز ماما مرسوم است. قز در زبان ترکی به معنی دختر و مراد از دختر و ماما، آناهیتا الهه آب و زایش است که آتشگاه به

وی منسوب می باشد.

گزارش برنامه:

در تاریخ 21/1/93 ساعت 6:30 صبح و با وسیله های شخصی همکاران، اعضا گروه در  محل قرار که زیر پل استخر بود حاضر شدند.  پس از وقفه

ای کوتاه از طریق جاده لشکرک  و عبور از شهر اوشان ، خود را به آهار رساندیم. پس از  آماده شدن تیم برای صعود، به سرقدمی آقای وحید ابراهیمی

و آقای حسن صالحی به عنوان عقب دار، ساعت 8 صبح حرکت خود را به آرامی شروع کرده و با گذر از روستای آهار به جاده ای ماشین رو رسیدیم که

حرکت ما را بسیار راحت کرده بود.

ساعت 9:30 در مسیر به خوردن صبحانه مشغول شدیم.این مسیر، راه ارتباط آهار به شهرستانک است  ولی تا این زمان یک جاده خاکی باقی مانده است

و بیشتر برای دوچرخه و موتور سواران کوهستان مناسب است.

با ادامه حرکت در مسیرجاده به سمت غرب و رسیدن به گردنه میتوانستیم به روستای شهرستانک برویم و یا با پائین رفتن از دره سمت چپ به قصر

ناصرالدین شاه برسیم ولی هدف ما رسیدن به قله دختر بود که در سمت راست بالای سرمان خود نمایی میکرد.

بنابراین حرکت را در شیبی تند با درجه تقریبی 50 درجه همراه با شن اسکی و در بعضی موارد درگیر با سنگ بصورت زیگزاگ بسمت بالا شروع

کردیم. هوا ناپایدار و نیمه ابری وگاها تمام ابری بود و احتمال زدن صائقه می رفت. مسیرمان را در پشت یال منتهی به قله که نتوانست ما را از گزند باد

تند و سرد مصون نگه دارد ادامه دادیم و نهایتا در ساعت 13:30 به قله 3227 متری دختر رسیدیم.

از بالای قله مناظر اطراف دیدنی بود. در جنوب خط الراس توچال قله های پیاز چال شرقی و غربی 3700 و 3750 متر، توچال 3965 متر، شاه

نشین 3878 متر، بازارک 3700 متر، و در آخرین نقطه خط الراس بعد از قلل لوارک و سیاه سنگ، قله منار آخرین نقطه خط الراس بارتفاع 3500

متر دیده شد. در غرب قلل ناز 4108 متر و کهار بزرگ 4050 متر در شرق قلل مهرچال 3925 متر، آتشکوه 3850 متر، هم هن 3650 متر،در

شمال قله خرسنگ 4100 متر، سرکچال 4210 متر، برج 4325 متر، خلنو 4375 متر، کلون بستک 4150 متر، قلل آهنگرک و سی چال 3750

متر و مرتفع ترین نقطه خط الراس هفت خوانی بنام قله ونتار بارتفاع 3950 متر مشاهده گردید.

پس از استراحت و تبریک همکاران به یکدیگر و نیز گرفتن عکس یادگاری، برای در امان ماندن از آذرخش در اثر هوای نامساعد سریعا قله را ترک

نموده و در مسیر برگشت در جوار چشمه و تک درختی زیبا ساعت 14:30 گروه جهت صرف ناهار توقف نمود.

نهایتا از ابتدا تا انتها جمعا با 9 ساعت کوهپیمایی رفت و بر گشت در ساعت 17 تمام اعضا گروه در کمال صحت و سلامت به میدان آهار رسیدند

و برنامه خاتمه یافت .

در پایان از کلیه عزیزانی که در این برنامه شرکت وبه طرق مختلف همکاری نمودند به ویژه آقایان ابراهیمی، نجفی و صالحی همچنین آقای نیک منش

بعنوان سرپرست این برنامه صمیمانه سپاسگزاری مینماییم.

نفرات شرکت کننده در برنامه

آقایان:
وحید ابراهیمی، صالحی، نجفی، نیک منش، اشکیانی، اکبرابراهیمی، بهادر،باقرشاهی، طباطبایی، جعفری، قضاتی، مختاری، مطلب زاده