نمایش از 09 مهر 1393 بازدید: 13565
پرینت

به نام خالق کوهها

***************

نکات فنی صعود درفصل بارش و سرما

 (زمستان – اواخر پاییز – اوایل بهار)

Technical tips for climbing in the rainy and cold seasen

(Winter – Iate autumn- Beginning of spring)

 

     1-  پایداری برف  (Snow Stable) 

از نکات مورد توجه فرد صعود کننده قبل از صعود در نظر گرفتن پایداری برف می باشد ، یعنی بعد از بارش برف باید72 ساعت از صعود صرف نظر شود تا برف به وسیله تابش مستقیم نور خورشید به سطح برف و نفوذ آب به برف زیرین و یخ زدگی در شب از برف پودری به برف سفت و پایدار تغییر وضعیت دهد تا خطر ریزش بهمن کم گردد مضافأ به این که بعد از 72 ساعت نیز صعود فقط از روی یالها با احتیاط کامل صورت پذیرد  و عبور و تراورس از پایین دهلیزها جدا خودداری گردد.

 

2- کولاک (Blizzard)

کوهنورد باید از طریق سایتهای هواشناسی قبل از صعود از وضعیت بارش و باد در خط الراسها و یالهای مرتفع و قلل ،  آگاهی کامل داشته باشد و اگر بارش  برف به همراه باد در ارتفاع وجود داشت کولاک به وجود می آید که ، در صورت گرفتاری در کولاک برف گرفتار مثلث مرگ یا هایپوترمی میگردید و جان شما به علت افت دمای مرکزی بدن به مخاطره می افتد . پس منطقی است صعود را کنسل نمایید.

 

3- بوران (Squell)

این پـدیده بیـشتر در ارتفـاعـات زیر 3000 متر و نـهاـیتا 3500 متر پدیدار میگردد و بیشتر در اوایل بهار و اوایل پاییز رخ می دهد .

این مهم نیز باید در نظر گرفته شود، زیرا اگر بارش باران به صورت Shower یعنی شدید و به همراه باد بود بوران به وجود می آید که باعث انتقال سرما روی پوست خیس بدن شما می شود و رطوبت به داخل بدن نفوذ می کند و نهایتأ پس از چند ساعت ، رفته رفته با پائین آمدن دمای بدن همان هاپیومتری یا مثلث  مرگ برای شما اتفاق می افتد ، پس صعود باید متوقف شود .

 

4- طوفان شدید (Sever Storm)

طوفان شدید بدون بارش نظر به این که نمی تواند به مانند کولاک و بوران خطر زیادی داشته باشد و صعود با پوشش بیشتر دستها ، بدن و سروگردن انجام می پذیرد ، اما خطرات خاص خودش را دارد. امثال به هم خوردن تعادل کوهنورد ، برخورد اجسام مانند سنگ و غیره از زمین به صورت و چشمان کوهنورد و پرت شدن از روی گرده و یا صخره سر راه صعود به دره های جناحین . پس نتیجه گیری می شود که در این مورد نیز باید محتاط بود و نکات ایمنی لازمه اجرا گردد.

 

5- درجه یخ زدگی زمین (Frezzing Level)

یکی دیگر از نکات فنی در صعود در نظر داشتن درجه دما در سطوح یخ زده زمین به واسطه وجود برف یخ زده بعد از بارش می باشد . اگر شخص صعود کننده متوجه گردید که درجه یخ زدگی زیاد می باشد ، اگر صعود او زیر 3500 متر بود ، می تواند از یخ شکنهای چهار شاخه یا شش شاخه استفاده نماید ، ولی اگر صعود خط الراسی به یک یا چند قله بالای 4000 متر در نظر است ، به همراه داشتن کرامپون و بستن آنها و داشتن کلنگ به همراه تسمه آن امری حیاتی و لازم الاجرا است . به جهت ایمن شدن از لیز خوردگی و سقوط به اعماق دره ها .

 

6- مه شدید (Foggy)

به هنگام رطوبت زیاد هوا و تشکیل مه در ارتفاع هنگام صعود ابزار حیاتی مانند جی پی اس و داشتن تراک مسیر رفت و بالعکس در مسیر نرمال امری ضروری است که در صورت به همراه نداشتن این دستگاه سریعا صعود خود را به فرود تبدیل کنید و تا راه را گم نکردید به پائین برگردید ، زیرا دهلیزهای بهمن گیر همانند اژدهایی مخوف برای بلعیدن شما انتظار می کشند و شما از مسیر اصلی منحرف می شوید و اسیر بهمن هولناک می گردید و با لیز خوردن و ضربات وارده بخصوص به سر و گردن در اثر برخورد با سنگ و صخره باعث مرگ شما می شود.

 

7- آذرخش (Thunder Bolt)

آذرخش یا برق گرفتگی در صورت عدم رعایت پیش بینی هوا در هنگام صعود می تواند به عنوان مثال در عرض چند ثانیه جان یک ستون 30 نفری از کوهنوردان را بگیرد ، زیرا در خط الراسها و یالهای مرتفع آذرخش رخ میدهد و فرود آمدن آذرخش یا صاعقه خطی با بیش از 1 میلیون ولت بار برق می تواند در یک چشم به هم زدن شما و دیگر افراد صعود کننده را خاکستر نماید .

پس شرط عقل این است که نهایت دقت لازم را بنمائید و قبل از تیره شدن کامل هوا و پر حجم شدن ابرها سریعأ به پائین برگردید و از صعود به قله صرفنظر کنید.

 

8- رابطه درجه یخ زدگی با بهمن (The Relation Between Frezzing Level And Avalanche)

رابطه ایی که بین این دو مهم موجود است این است که اگر درجه یخ زدگی زمین با برودت بالا همراه باشد خطر ریزش بهمن کمی کاسته می شود و این بدان معنا نیست که اصلا بهمن ریزش نخواهد کرد.

 پس ضمن رعایت کردن نکات فنی خطر بهمن یعنی صعود و فرود فقط از روی یال و منحرف نشدن در قیف ها و دهلیزهای بهمن گیر از کرامپون و یخ شکن و کلنگ برای صعود استفاده گردد .

حال اگر درجه یخ زدگی زمین کم باشد خطر ریزش بهمن افزایش می یابد ، زیرا که خبر از گرمای نسبی در منطقه را می دهد در کل نهایتا با عنایت به احتیاط در لیز نخوردن بیشتر حواسمان باید به آزمایش کردن پروفیل ، جنس و نوع برف و انتخاب مسیر نرمال با عمق کم برف یعنی همان یال کوه معطوف گردد تا خطر ریزش بهمن کاهش یاید.

 

9- هایپومتری یا مثلث مرگ (Dead Triangle)

هایپوترمی یا مثلث مرگ متشکل از باد ، رطوبت و سرما می باشد که در این مثلث قاعده باد از دو قاعده دیگر خطرناکتر و مهمتر می باشد ، زیرا که باد ، سرما را دو تا دو و نیم برابر افزایش می دهد

 یعنی سرمای  10- را تا 25- درجه پایین می آورد و رطوبت (بارش برف یا باران) خطرات خاص خودش را دارد.

افراد لاغر تا چاق و افراد مسن تا جوان زودتر دچار سرمازدگی و هایپومتری می گردند.

در هاپیومتری خفیف ( (Mildدمای مرکزی بدن از 37 درجه استاندارد به 35 درجه تغییر پیدا می کند و در نوع متوسط (Moderate) دمای بدن تا 32 درجه پائین می آید و در نوع شدید (Sever) دمای بدن تا 28 درجه افت پیدا می کند و در علامات آن مواردی مانند هیپوگلیسمی (کاهش قند خون در اثر از بین رفتن انرژی بدن ) پس رفت حافظه ، تصمیم گیری معیوب ، غیر منطقی شدن ، حرفهای نامربوط زدن ، رنگ پریدگی و سفید شدن پوست بدن و صورت ، لرزش ادامه دار و غیرقابل کنترل بدن و در موارد حادتر اختلال در ریتم قلب ، عدم هوشیاری و سپس بیهوشی ، کما و مرگ پیش می آید ، که در این موارد باید لباسهای خیس مصدوم را درآورده و لباس خشک جایگزین آن گردد .

در صورت هوشیاری فرد مایعات گرم و شیرین به بیمار خورانده شود به مانند ترکیب نجات دهنده چای نبات و زنجبیل  برای جبران قند از دست رفته و بالا آمدن درجه حرارت مرکزی بدن ، ماساژ بدن ، خواباندن فرد در کیسه خواب و انتقال او به داخل پناهگاه یا چادر و یا غار برفی ، گرم نمودن هوای داخل پناهگاه یا چادر . اقدامات فوریتی و اورژانسی جهت درمان موقت به این صورت می باشد شخص سرمازده به خاطر عدم هوشیاری به مانند شخص ارتفاع زده میباشد .

 اگر فرد بیهوش بود و حرکات ارتجاعی سینه اش نمایان بود (یعنی بالا و پائین رفتن ریه ها ) این شخص ممکن است در اثر فشار  وارده بیهوش شده باشد که اگر با اقدامات نظیر سیلی زدن به صورت او و یا آب پاشیدن به صورت شخص به حالت هوشیاری بازگشت نمود، در این صورت احیای قلب و عروق و تنفسی لازم نیست ،

 ولی اگر بیهوشی کمی طول کشید (کمتر از چند دقیقه) و شخص باز هم حرکات ارتجاعی سینه (یعنی عمل دم و بازدم ) را دارا بود و تنفسی ضعیف داشت ، اگر ماسک اکسیژن به همراهمان بود ، آن را به دهان و بینی او وصل می کنیم. اگر در دسترس نبود که هیچ اما نکته بسیار مهم اینجاست که ما باید حواسمان کاملا به بیمار باشد (با ماسک اکسیژن یا بدون ماسک اکسیژن ) اگر تنفس به یکباره قطع گردید و حرکات ارتجاعی سینه بیمار ( یعنی بالا و پائین رفتن قفسه سینه ) مشاهده نگردید ، سریعأ به علائم حیاتی بیمار توجه می کنیم . یعنی آینه جلوی دهان او می گیریم که آیا بیمار تنفس ضعیف دارد و آینه بخار کرده یا نه .

با بازنمودن پلکهای بیمار به مردمکهای او توجه می کنیم که آیا نسبت به نور تغییر شکل داده یا نه ، یعنی مردمک کوچک و بزرگ شده یا تغییری حاصل نشده و ثابت مانده .

نبض بیمار را کنترل می کنیم که آیا نبض دارد یا نه ، در صورت منفی بودن این علامات بدون فوت وقت دو نفری شروع می کنیم به احیای قلبی و تنفسی شخص مصدوم ، یعنی یک نفر عهده دار ماساژ قلبی و عروقی و نفر دوم مسئولیت تنفس دهان به دهان برای احیای تنفسی ریوی مصدوم را برگردن می گیرد ، آن قدر این کار را دو نفره انجام می دهیم تا موفق به احیاء شخص مصدوم گردیم .

 وقتی شخص مصدوم تنفسش دوباره برگشت سریعأ او را به پایین منتقل می کنیم.

پس نتیجه می گیریم که باید جوانب احتیاط را بنمائیم تا در این باتلاق مرگبار گرفتار نشویم و جان خود را بیهوده از دست ندهیم.

 

10- هیپاکسی و آتاکسی

به کمبود اکسیژن در خون در اثر صعود به ارتفاعات بخصوص بالای 5000 متر به بالا که باعث سردرد ، سرگیجه ، عدم تعادل ، گیج و منگی ، تنگی نفس و تهوع را شامل می شود ، هیپاکسی می گویند که اگر اقدامات اولیه و فوریتهای پزشکی صورت نگیرد و به شخص اکسیژن کافی و اضافی نرسد و مصدوم ارتفاع کم نکند و به صعود ادامه دهد به عارضه آتاکسی منجر می گردد ، یعنی اکسیژن خون شدیدأ به حداقل رسیده و شخص ممکن است بیهوش شده و به کما رفته و فوت نماید.

 

یادآوری : علاوه بر رعایت آیتم های بسیار فنی ذکر شده بالا کوهنورد می بایست  در فصل سرما با خود پوشش گرم نظیر کاپشن و شلوار کرتگس (ضد آب و باد) – کاپشن شلوار پلار – دستکش دو پوش با عایق ضد آب– کفش سنگین و ضد آب – کلاه کولاک و نقاب طوفان – عینک طوفان  و ضد اشعه– U.V کیسه بیواک یا پتوی نجات – طناب انفرادی به همراه کارابین پیچ و هشت فرود و طنابچه پروسیک – گتر – چراغ سری با باطری اضافه – جی پی اس ، قطب نما و نقشه – فلاسک آب گرم - غذای اضافی – آب – تنقلات و غیره به همراه داشته باشد و از همه مهمتر در تنظیم وقت برای عدم برخورد با تاریکی شب و خطرات احتمالی آن دقت کامل را بنماید.

 

تهیه و تنظیم : حسن صالحی- کمیته فنی گروه کوهنوردی مخابرات منطقه تهران

تایپ و ویرایش : سید فرید کازرونی

 

حاضرین در سایت

ما 22 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

| + - | RTL - LTR