نمایش از 09 مهر 1393 بازدید: 12949
پرینت

بنام خداوند مهرآفرین


«توصیه های فنی صعود به دماوند  »

کلیـدهای فرعـی :


قبل از برنامه : ذخیره کردن آهن بدن امری حیاتی می باشد بواسطه تنفس آسان در ارتفاع و بدلیل کمبود اکسیژن هوا ، حداقل یک هفته قبل از اجرای برنامه حداقل 2 بار از گوشت قرمز کم چرب و یا جگر تازه استفاده شود و از میوه های حاوی آهن نظیر زرد آلو -  قیسی – انار – پرتقال – توت فرنگی – شاه  توت – انگور قرمز – گوجه فرنگی و از حبوباتی مانند عدس – لویبا قرمز و از خشکبار هائی نظیر کشمش – انجیر – گردو و غیره ..... و از سبزیجات مانند برگ کاهو – اسفناج پخته – جعفری خام و همچنین به خاطر تامین پتاسیم بدن که یکی از غذاهای مهم عضلات قلب هستند نظیر سیب زمینی – موز – گریپ فورت – خرما – نارنگی استفاده گردد مضافاً به اینکه برای ذخیره کربوهیدرات
( مواد قندی به خاطر اینکه سوخت اصلی عضلات برای حرکت هستند )درحد نرمال استفاده شود
به مانند عسل – مرباجات – بستنی – شیرینی های خشک – شکلات – نوشابه – عصاره مالت – نان قندی شیرین و بیسکویت و مسقطی و باسلق و غیره .......... همچنین برای ذخیره کردن متابولیسم چربی از لبنیات کم چرب مانند ماست کم چرب – خامه کم چرب – شیرکم چرب – پنیرکم نمک و کم چرب برای سوخت و ساز بعد از اتمام کربوهیدراتها امری لازم الاجراست در ادامه برای جذب پروتئین بدن از گوشت گوساله  مرغ – ماهی – بوقلمون – بلدر چین قبل از برنامه استفاده شود همچنین برای استفاده از مایعات نظیر شربت در ارتفاع از شربت ترکیبی عرق بیدمشک + بهار نارنج + نعناء + آب لیمو تازه +عسل استفاده گردد.

****************************************************************

در حین برنامه : برای صرف شام در پناهگاه در هنگام اول غروب و اول شب می توان از حلوای خانگی کم چرب – عدسی پخته خانگی به همراه نان سبک و قابل هضم مانند نان فاتنزی یا نان لواش یا مرغ پخته شده + هویج و سیب زمینی پخته شده و سرخ نشده یا پوره سیب زمینی و یا ماکارونی کم روغن به همراه نوشیدن نوشابه جهت هضم غذا و یا سوپ های آماده استفاده نمود در صورت عدم اشتهاء به غذا می توان از کمپوتهای گلابی – سیب – آناناس به همراه آب آنها برای صرف شام استفاده نمود تا ضمن تامین آب از دست رفته بدن کربوهیدرات لازم جهت صعود فردا مهیا شود و همچنین از آب فراوان و چای کم رنگ + نبات بدون زعفران (ترجیحاً چای سبز و یا ترش + نبات برای جبران مایعات از دست رفته استفاده گردد.

********************************************************

صبحانه قبل ازصعود به قله : صبحانه باید سبک و سهل الهضم باشد مانند بیسکویت +چای کم رنگ (ترجیحاً بیسکویت مادر ) و یا خرما+  چای کم رنگ و یا مخلوط عسل + سیاه دانه + چای کم رنگ بدون کره یا نان قندی سبک + چای کم رنگ بدون پنیر یا مربای به -  انجیر -  سیب – آلبالو + نان فانتزی همراه با چای کم رنگ بدون مخلوط خامه یا کره

تغذیه در حین صعود به قله : حمل کربوهیدراتها (مواد قندی داخل کوله حمله ) مانند : بیسکویت سبک – خرما- شکلات یا آب نبات نوشابه مشکی جهت انرژی از دست رفته در نزدیک قله و جلوگیری از خواب مرگ در ارتفاع بالای 5000 متر –آب خالص (حداقل 1 لیتر) – شربت ترکیبی 1 لیتری بیدمشک + بهار نارنج +نعناء + آب لیموی تازه + عسل

*********************************************************************

« کلیدهای اصلی »

1- ورزشهای هوازی قبل از برنامه : نظیر کوهپیمائی در ارتفاع ترجیحاً باشب مانی در هفته آخر قبل از صعود به میزان قابل توجهی درصعود تاثیر به سزائی دارد – کوهیپمائی در ارتفاع بدون شب مانی و مکرراً قبل از برنامه- دویدن آرام و استقامتی حداقل 2 بار در هفته به میزان هر کدام 1 ساعت – دوچرخه سواری باسرعت متوسط و طولانی (حداقل 2 ساعت ) دوبار در هفته 2- آرام حرکت کردن در کوهستان از مسیر شروع تا انتها ( یعنی قله ) 3- شب مانی اول در ارتفاع 3000 متر  و شب مانی دوم در اتفاع بالای 4000 متر قبل از صعود به قله 4- شکستن فشار ارتفاع بعداز رسیدن به پناهگاه دوم بعداز کمی استراحت و صعود حداقل 500متر بالای پناهگاه و ماندگاری به میزان1 ساعت در منطقه فوق با تنفس های عمیق و سپس برگشت به پایین و پناهگاه 5- تنفس های عمیق و پی در پی در تمام طول زمان صعود از شروع استارت تا خود قله و برگشت تا پناهگاه

 

نکته مهم :

نوشیدن قهوه - نسکافه بعلت کافئین زیاد و استفاده از زعفران در چای در ارتفاع بالا به سبب ایجاد طپش قلب شدید اکیداً ممنوع می باشد و همچنین استفاده از سیر در ارتفاع بالا می تواند ضربان قلب و نبض را تندتر کند . بنابراین می بایست از سیر بهمراه صرف غذا در ارتفاعات پایین 3000 متر استفاده نمود .


گردآوری و تنظیم :

صالحی ( کمیته فنی گروه کوهنوردی شرکت مخابرات استان تهران )

01-4-5-94ص


حاضرین در سایت

ما 47 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

| + - | RTL - LTR